لطفا صبر کنید....

سونوگرافی سه بعدی / چهاربعدی

IMG_1024-1200x800.jpg

سونوگرافی سه بعدی یا چهاربعدی، یکی از روش‎های جدید بررسی جنین در دوران بارداری است. در سونوگرافی دوبعدی تصویر از دو مقطع به دست می آید و ذهن پزشک از آن تصویر واقعی می‎سازد.

در سونوگرافی سه بعدی چندین تصویر در نماهای مختلف گرفته می‎شوند و کامپیوتر نصب شده در دستگاه کار بازسازی این تصاویر را انجام می‎دهد. تصویر سونوگرافی سه بعدی حرکت ندارد.

در سونوگرافی چهاربعدی تصویر علاوه بر بُعد، حرکت هم دارد.

مزایای سونوگرافی سه بعدی /چهاربعدی عبارتند از:

۱-  دیدن صورت جنین به شکل واقعی: برای مادر در حال انتظار، دریچه ای به دنیای درونش است. دیدن چهره ی واقعی دلبندش با حرکات دهان و دست و پا تجربه‎ای است بی‎نظیر و سبب عمیق‎تر شدن پیوند میان پدر و مادر با جنین می شود.

۲-  تشخیص دقیق‎تر آنومالی‎های جنینی: بخصوص آنومالی‎های صورت از جمله لب شکری با سونوگرافی سه بعدی / چهاربعدی بهتر دیده می‎شوند.

۳- تشخیص دقیق تر آنومالی‎های شکل رحم: مثل رحم دوشاخ یا سپتوم دار و همچنین اثر فشاری توده هایی مثل پولیپ یا فیبروم در سونوگرافی سه بعدی / چهاربعدی قابل تشخیص اند .

چالش بسیار مهم در مورد سونوگرافی سه بعدی / چهاربعدی، صحبت‎هایی است که در مورد احتمال آسیب رساندن به جنین می شود. در کلیه‎ی مقالات معتبر ذکر شده که مکانیسم انجام سونوگرافی سه بعدی / چهاربعدی مثل سونوگرافی دوبعدی و ‌براساس “صوت” است. ولی به عنوان یک قانون کلی

  • سونوگرافی باید طبق یک پروتکل مشخص و‌ در زمان‎های مشخص انجام شود، پس انجام سونوگرافی صرفا مثلا برای تعیین جنسیت خطاست.

۲-  انجام سونوگرافی بدون نسخه‎ی پزشک ‌زنان و صرفا با اظهار بیمار خطایی‎ست بس بزرگ.
در موسسه‎ی نیلو‌ این قانون ‌بسیار سخت‎گیرانه رعایت می‎شود و خیلی از مواقع باعث‌ رنجش مراجعان می‎گردد ولی ما بر این قانون‌ پایبندیم که سونوگرافی به عنوان یک کار تخصصی فقط و فقط در زمان تعیین شده از جانب پزشک زنان باید انجام شود.

۳-  قانون بعدی تنظیم دستگاه روی حداقل از هرکدام از پارامتر هاست تا میزان انرژی تولید شده را کاهش دهد.

۴- برای انجام سونوگرافی سه بعدی / چهاربعدی و به دست آوردن یک تصویر استاندارد و زیبا طرز قرارگیری جنین و میزان مایع اطراف صورتش بسیار مهمند. اگر شرایط سونوگرافی فراهم نیست نباید طول مدت انجام سونوگرافی را زیادتر کرد.

در موسسه ی ما این یک قانون است: بلافاصله انجام سونوگرافی سه بعدی کنسل می شود  و به مادر گفته می شود شرایط برای انجام سونوگرافی سه بعدی مناسب نیست.

پس در پایان یادمان می ماند: اساس کار در سونوگرافی سه بعدی / چهاربعدی مثل سونوگرافی دوبعدی است.

برای مشاهده سایر مطالب علمی کلیک کنید

 

logo-samandehi
مشاوره آنلاین